Monday 25 May 2015

Kelemahan Strategi Menghancurkan Pakatan Rakyat



Sungguh malang nasib Pas mempunyai presiden parti yang terlalu lemah dalam mengatur strategi politik. Memang betul, isu hudud menjadikan Pakatan Rakyat berantakan. Sekali imbas memperlihatkan hukum hudud menjelmakan kembali perjuangan asal Pas. Kekuatan Golongan pro-ulama mula terserlah dengan kerangka perlaksanaan hukuman hudud ini. Isu hukum hudud ini seakan-akan menenggelamkan pengaruh golongan profesional Pas. Golongan profesional Pas dilihat sebagai anti hudud kerana bermati-matian untuk bersama Pakatan Rakyat menumbangkan Barisan nasional.   Dalam masa yang sama,  Umno bijak dalam permainan politiknya. Memang tidak dapat dinafikan "politic is a dirty game". Dengan memanipulasi hudud, Umno berjaya mengkucar-kacirkan perpaduan dalam Pakatan Rakyat. Kini PR seakan-akan tinggal kenangan dalam lipatan sejarah politik negara kerana presiden Pas beriya-iya sangat untuk berpisah dengan DAP.

Hukum Hudud sengaja dijadikan senjata tajam puak UG untuk menyingkir kesemua pimpinan profesional Pas. Nampaknya senjata tersebut cukup ampuh dan Muktammar Pas pada Jun ini hampir pasti puak2 UG berjaya menyingkir golongan profesional tersebut. Kekuatan Pas berada di tangan golongan profesional. Tanpa kehadiran golongan profesional, Pas dilihat sebagai parti pak lebai dan hanya diterima oleh orang-orang kampung sahaja. Golongan profesional mempunyai daya pemikiran politik yang matang dan berpijak di bumi nyata. Mereka mempunyai golongan pemikir "think tank" untuk menjayakan strategi parti. Manakala golongan ulama pula hanya sekadar hebat dalam hukum-hakam dan menyampaikan ceramah dari surau ke masjid dan cermaha-ceramah umum sahaja, namun tiada strategi untuk memenangi pilihan raya.  Kehadiran golongan profesional Pas menyebabkan nafas Umno tersekat dan tercungap. Umno lelah dan dilihat sudah hampir sangat  kecundang. Umno akan berasa lega apabila tiada lagi golongan profesional memimpin Pas, dan natijahnya mereka sudah terbayang kejayaan pada PRU 14. 

Umno tidak perlu bekerja keras dan mengeluarkan kos yang tinggi untuk melemahkan Pakatan Rakyat. Umno hanya memberikan "gula-gula" tanda persetujuan untuk memberi sokongan kepada Kanun Jenayah Syariah (KJS) untuk dilaksanakan di Kelantan. Malangnya presiden Pas  menelan sahaja  "gula-gula" tersebut tanpa perlu bertanya tentang ingredientnya daripada rakan-rakan PRnya.  Pada realitinya "gula-gula" tersebut menjadi racun berbisa yang melemahkan kekentalan Pakatan Rakyat. PR menunggu masa untuk rebah menyembah bumi. 

Melaksanakan Hukum Hudud itu wajib, dan menjatuhkan kerajaan zalim Barisan juga wajib. Presiden Pas gagal memberi keutamaan yang mana satu wajib dilaksanakan terlebih dahulu. Dalam konteks sekarang, hukum hudud entah ke mana, dan matlamat menumbangkan kerajaan zalim BN hanya utopia sahaja. Itulah malangnya Pas memiliki presiden parti yang lemah dalam mengatur strategi politik. Yang di kendong berciciran, yang dikejar tidak dapat. Ayam terlepas tangan bau najis.

No comments:

Post a Comment