Tuesday 12 May 2015



Tuan Guru Haji Hadi Awang Menentang Arus Setiakawan Pakatan Rakyat


Ramai rakyat Malaysia tidak mengira latar belakang mengharapkan Najib Tun Razak meletakkan jawatan. Rakyat marhaen, ahli Umno, penyokong BN, ahli Pas, ahli PKR, ahli DAP dan penyokong-penyokong tegar PR mengharapkan sangat-sangat agar beliau melepaskan jawatan perdana menteri. Orang-orang kampung yang buta politik pun sudah merasakan penderitaan hidup lantaran GST, apatah lagi pelajar-pelajar universiti yang memahami politik mahukan Najib meninggalkan singgahsana Seri Perdana. 

Terlalu banyak kelemahan Najib dalam mengurustadbir negara. Di samping GST, rakyat juga rasa terbeban benak pemikiran mereka dengan 1MDB, Tabung Haji dan hutang negara yang mencecah RM700 bilion. Semakin hari kehidupan rakyat semakin parah kesan daripada kenaikan harga barang-barang keperluan harian. Rosmah Mansor yang dikaitkan dengan keborosan menghabiskan khazanah negara juga menjadi bahan kelakar di warung-warung dan kedai-kedai kopi. Tiada siapa lagi melihat kebaikan Najib melainkan pengampu-pengampu beliau. Pandangan pengampu-pengampu beliau seperti Ahmad Maslan, Hassan Malik dan Abdul Azeez Rahim menjadi tag line perbualan rakyat Malaysia.

Anehnya, dalam pada Dr Mahathir menggunakan segenap keupayaaannya menjatuhkan Najib, Hadi Awang pula bingkas mempertahankannya. Dalam senario Najib dilihat sudah kehilangan tenaga, tiba-tiba sahaja Hadi Awang memberikan  kopi "tongkat Ali" dan pil "viagra" kepadanya. Maka tersenyum lebarlah Rosmah dan pengampu-pengampu beliau. 

Kata Haji Hadi, Najib perlu meneruskan khidmatnya sebagai Perdana Menteri sehingga PRU 14 diadakan kerana beliau dipilih melalui sistem yang adil dan tidak harus tunduk kepada tekanan mana-mana pihak yang memintanya berundur. Beliau harus diberi peluang menyelesaikan masalah yang dihadapinya, tambah beliau lagi. Barangkali ada udang di sebalik mee daripada kenyataan yang dihamburkan oleh Hadi Awang. Pandangan Haji Hadi ini seharusnya diragui kerana ia jelas merumitkan usaha PR menumbangkan BN pada PRU 14 akan datang. Seakan-akan sudah ada kong kali kong antara Najib dengan Hadi Awang.


Pakatan Rakyat berhempas pulas untuk menumbangkan BN kerana terlalu banyak ketirisan, keborosan dan korupsi  yang kerajaan lalukan. Apakah Hadi Awang telah rabun mata sehingga tidak melihat  negara bakal muflis jika Najib terus menjadi PM? Haji Hadi berandaian, jika Najib tiada lagi di persada pemerintahan negara, maka impian untuk membentuk kerajaan perpaduan Umno/ Pas akan hanya menjadi mimpi di siang hari sahaja. Impian untuk menjadi menteri kerajaan pusat hanya tinggal kenangan!

Rakyat Malaysia yang cintakan ketelusan dan keadilan amat kecewa dengan sokongan Hadi Awang kepada Najib. Pada saat PR berkeupayaan memenaangi PRU 14, Hadi Awang pula menentang arus kebangkitan rakyat. Di manakah rakyat Malaysia hendak menyandarkan harapan, jika Hadi Awang selaku Presiden Pas membuat pusingan 360 darjah? Cakap tak serupa bikin. Perpaduan Melayu yang menjadi slogan perjuangan Hadi Awang kini menggusari janji setiakawan bersama Pakatan Rakyat. Fikir-fikirkan apakah Pas perlu mengekalkan Hadi Awang sebagai Presiden Pas pada Muktabar Jun ini? 




1 comment: