Wednesday 27 May 2015

Wawasan, Visi dan Misi Pra-syarat Pemimpin Parti

Pemimpin yang berkarisma dan berkaliber adalah pemimpin yang mempunyai wawasan, misi dan visi. Wawasan, misi dan visi kepimpinan perlu diperkasakan dengan style dan strategi yang terancang agar matlamat membangun dan memajukan parti dapat dilaksanakan. Ahmad Awang sebagai salah seorang calon Presiden Pas memenuhi kreteria pemimpin berketrampilan dan kompeten yang mampu menjelmakan aspirasi dan inspirasi ahli-ahli Pas berkongsi bersama rakan-rakan Pakatan Rakyat menguasai Putrajaya pada PRU 14. 

Pemimpin yang sering menghamburkan kata-kata nista dan penghinaan, lidah bercabang dan suka membuat pusingan U terhadap keputusan yang telah dipersetujui bersama, mengkhianati semangat setia kawan dengan parti-parti komponen Pakatan Rakyat, sentiasa "flip flop" dalam sesuatu isu adalah kriteria-kriteria pemimpin "aportunities" yang hanya bertunjangkan kepada konsep Marchevelli "matlamat menghalalkan cara" untuk mencapai cita-cita politik peribadi tidak layak menerajui parti. Kenyataan-kenyataan pemimpin yang seakan-akan penyokong parti lawan sangat membahayakan parti dan gagasan Pakatan Rakyat. Pemimpin yang menyatakan "redha Allah lebih penting daripada memenangi Putrajaya" akan menjadikan Pas sebagai badan dakwah seperti Kumpulan Tabligh sahaja dan bukannya partai politik.  Memenangi Putrajaya mestilah seiring dengan syariat dan  keredhaan Allah untuk menyempurnakan tuntutan politik dalam konteks duniawi dan ukhrawi.


Ahmad Awang lebih tua dari Hadi Awang. Hadi Awang lebih muda tetapi banyak penyakit. Ahmad Awang lebih tua tetapi sihat. Orang tua pun mati dan ramai juga orang yang mati pada usia muda. Orang sihat pun mati dan orang sakit pun mati juga. Ajal maut di tangan Allah tanpa mengira usia. Ahli-ahli Pas mengharapkan perwakilan dapat memilih dan mengangkat presiden yang dapat menyatu-padukan saf kepimpinan parti yang datang daripda berbagai aliran pemikiran dan disiplin ilmu. Pemimpin juga adalah pendamai yang mampu mendamaikan ahli-ahli yang berkonflik kerana perbezaan pemikiran dan persepsi. Pemimpin yang tidak adil, berat sebelah dan yang sering berpihak kepada kroninya layak untuk berihat dan menjadi ahli biasa parti sahaja. 

Pendek kata, para perwakilan parti sewajarnya dapat memilih dan mengangkat pemimpin yang berkeupayaan untuk menumbangkan kerajaan yang menzalimi rakyat. Kesan tersalah memilih pemimpin, parti akan mundur ke belakang. Pas akan jati parti "pak lebai" dan POK (Parti Orang Kampung) yang indah pada doktrinnya tetapi tiada wakil di parlimen. Kokok berderai-derai hanya sekadar sembang di kedai kopi.

No comments:

Post a Comment