Monday 25 May 2015

Kemelut Dalaman Pas: 
Kenapa UG Bertungkus-lumus 
Menyingkir Profesional?
 

Seperti yang diketahui umum, Muktamar Pas kali ke-61 akan berlangsung pada  Jun 2015, di Kuala Selangor. Muktamar kali ini diramalkan sebagai muktamar yang paling panas sejak Pas tertubuh. Muktamar kali 61 ini bakal menyaksikan pertembungan antara dua kelompok, kelompok UG yang rata-rata berkelulusan dalam bidang agama, dan satu kelompok lagi kelompok profesional yang berkelulusan dalam bidang lain selain disiplin agama. Namun begitu, ada juga segelintir individu yang berkelulusan agama yang berpihak kepada profesional, dan dalam masa yang sama juga ada golongan profesional yang memihak kepada golongan UG. Setiap kelompok, ada agenda masing-masing.

Kelompok UG adalah kelompok yang bercita-cita besar untuk melaksanakan Hukum Hudud yang dipelopori Presiden Parti  Abdul Hadi Awang. Hadi Awang akan membawa usul perlaksanaan Hukum Hudud ini pada persidangan parlimen yang dijangkakan pada penghujung Mei ini. Namun sehingga kini, parlimen belum lagi memberikan tarikh yang pasti bila Hadi Awang diberi laluan untuk membentangkan Kanun Jenayah Syariah (KJS)  ini. Najib dan sebahagian ahli-ahli parlimen (MP) Umno berjanji untuk menyokong usul ini. Kelompok ini dikatakaan sudah memulakan rundingan dengan Umno untuk menubuhkan Kerajaan Perpaduan (United Goverment).

Kelompok profesional pula ditunjangi oleh Mat Sabu. Beliau ialah Timbalan Presiden Pas. Agenda utama kelompok ini pula untuk mengukuhkan kedudukan Pas dalam Pakatan Rakyat. Walaupun Anwar Ibrahim berjaya direhatkan oleh BN di Penjara Sungai Buluh, Pakatan Rakyat dilihat mampu untuk menumbangkan BN pada PRU 14 kelak seandainya PR masih tersedia. Umno /BN yang sudah kehilangan tenaga lantaran terlalu banyak penyelewangan dan penindasan terhadap rakyat. BR1M tidak mempunyai kekuatan yang ampuh untuk menutupi penyelewengan 1MDB dan penindasan cukai GST yang dikenakan kepada rakyat.

Pada hakikatnya, berdasarkan barisan kepimpinan Pas kini, lebih 70% diangotai oleh golongan profesional. Golongan UG seakan-akan tenggelam punca kerana pengaruh mereka kian terhakis dalam hiraki kepimpinan Pas. Mereka tidak berdiam diri dan terus bekerja keras menonjolkan diri mereka baik di cawangan, kawasan, dewan-dewan, negeri dan pusat. Sungguh malang golongan profesional kerana mereka tidak pandai bermain politik, yang akhirnya majoriti perwakilan ke Muktamar Pas Jun ini terdiri daripada penyokong-penyokong UG. Dengan tidak diduga sama sekali, ramai tokoh-tokoh profesional kalah di kawasan masing-masing seperti Ir Nizar kalah di Kampar,   Dr Hairudin kalah di Tambun, dan Dr Rani kecundang di Kapar. Slogan golongan UG untuk menyingkirkan golongan profesional seperti "walaq", "jihad", bahkan sanggup menggelarkan seteru mereka dengan panggilan "broker", "barua" dan "tolol". Konsep kewalaqan digunakan oleh UG untuk menggambarkan presiden adalah maksum dan tidak boleh dicanggah pandangannya.

"Pas for all" sudah menjadi omong-omong kosong sahaja. Ternyata kini "Pas only for UG".  Konsep kepimpinan yang war-warkan oleh al-Marhum Fadhil Noor  "memprofesionalkan ulama dan mengulamakan profesionalkan" hanya tinggal slogan sahaja.  Golongan UG menyedari mereka tidak mampu menjadi profesional, tetapi ramai profesional yang mampu menjadi ulama. Siapakah yang boleh menafikan kealiman  Dr Rani dan Shaari Sungip dalam bidang agama. Mereka berdua ini mampu memberikan usrah-usrah yang lebih mantap berbanding golongan UG. Tiada seorang pun golongan UG yang mampu memberikan kuliah mengenai kewangan, pengurusan, perubatan, kejuruteraan, sumber manusia, dsb. Mungkin ada golongan UG yang ambil MC jika diminta untuk menerangkan strategi untuk menjana kewangan parti! Apakah mempunyai kelulusan ijazah pertama dalam bidang syariah, sudah mampu bercakap soal usuludin, ekonomi Islam, kewangan Islam dan politik Islam? Paling kelakar, ada segelintir ahli Pas yang hanya berkelulusan SPM aliran agama berani meletakkan diri mereka sebagai ulama. Hanya sekadar hafal beberapa ayat Quran dan Hadis, dan mengenakan pakaian jubah dan serban maka makam mereka sudah setaraf ulama besar!.

Pas jika ingin menjadi parti yang maju, kuat dan survival memerlukan pengemblengan tenaga dan buah fikiran semua golongan sama ada ulama, profesional atau aktivis. Tidak mungkin berlaku kejayaan jika Pas hanya dipimpin oleh sesuatu golongan sahaja. Ibarat jari, saling perlu-memerlukan  untuk membina kekuatan tangan. Penyingkiran sesuatu golongan oleh sesuatu golongan yang lain akan menyebabkan Pas akan menghadapi sindrom diabetis; lemah,  longlai dan tiada bertenaga walaupun berhadapan dengan Umno/BN yang tengah dan kian  nazak.


No comments:

Post a Comment